úterý 23. ledna 2018

# 20.století # časopisy

Bezbolestná menstruace

Vůbec jsem se nespletla s názvem článku. Do tématiky tohoto blogu to naprosto sedí, a víte proč?
Protože právě tohoto tématu jsou plné magazíny pro ženy již před 100 lety. Nebo spíše zejména před 100 lety, kdy v ohledech sexuality a intimity došlo k malému uvolnění, ačkoli na dnešní poměry bylo vše stále moc upjaté.

Vzpomínáte na seriál Četnické humoresky (mimochodem, ten hraje v mém srdci prim) a epizodu Narodil se Kristus Pán, ve které se objevil "mastičkář" nabízející antikoncepci z másla a koření? Onen mastičkář navíc svou metodu bariérové antikoncepce (dle jeho slov "jak by sperma mohlo plavat v másle?") velmi dobře propagoval a tvrdil o ní, že je unikátní a rozhodně účinná. Také za ní požadoval na danou dobu vcelku vysokou cenu, ale právě kvůli jeho způsobu reklamy a řekněme kontroverznosti tématu to ženy v podomním prodeji kupovaly.

Podobné reklamy, odkazující zejména na prostředky k zastavení menstruace či odstranění bolesti při ní, se nacházejí v nadměrné většině ženských magazínů minulého století. Výjimkou je snad jen  týdeník Žena, který pod tímto názvem vycházel od roku 1911, poté se změnil v roce 1925 na Československá žena a od roku 1936 na Katolickou ženu.

Níže uvedené reklamy jsou z dobových časopisů, které vlastním.






Reklama se evidentně moc nezměnila. Velké poutavé nápisy a slova lákající na účinnost, za kterou dáte "jen" určitou sumičku.

Pro představu Vám ještě nasdílím z odkazu - Ptejte se knihovny výši platů z dané doby.

Údaje o mzdách:
  • 1919      
    •     horníci - 155-600K/měs. dle kategorie práce
    •     zaměstnaci - 135-260K/měs
    •     zemědělští dělníci - deputát + 50-90K/měs 
  • 1929          
    •     dělníci - 510-590 Kč/ měs.
    •     úředníci - 1360Kč/měs. (muži 1550 Kč, ženy 840 Kč)
    •     horníci - 940 Kč/měs
    •     zemědělství - deputát + 17,5Kč/ denně (ženy 10,6 Kč)
Ve výše uvedeném odkazu najdete i ceny základního zboží v daných dobách. Rozhodně to tedy nebyla zanedbatelná cena v rodinném rozpočtu.

Na reklamách v tiskovinách mě ale nejvíc baví uváděné adresy, které si semtam vyhledávám - zejména, pokud jde o Brno nebo Ostravu a porovnávám, kde to je v současnosti. Druhá věc, co mě baví je porovnávání vzhledu výrobků, které se vyrábějí stále. (o tom bude určitě v budoucnu článek). A poté mě baví některé zvláštnosti, například. Čokoládové projímadlo. :D

Žádné komentáře:

Okomentovat

Pravidelní čtenáři

For English, press: