pondělí 14. května 2018

# 1930s # 1940s

Moderní velikosti versus vintage velikosti

Chcete nosit vintage oblečení? Jen do toho! (Pokud máte "správnou postavu").

Jako milovník historických oděvů Vám musím říct, že rozhodně NENÍ problém ulovit něco krásného z dostupných zdrojů. Pro ty, kteří si za věci jsou ochotni připlatit (v řádcích stovek, ale i tisíců, nikoli desítek) to není rovněž problém.

Rozhodně ale VELKÝM problém je - najít správnou velikost.


Mnohokrát se mi stalo, že jsem viděla naprosto parádní kousky, které bych si ale mohla pouze koupit a vystavit nebo obchodnicky dráž prodat dál.

V moderních velikostech mám UK14/16 (v Česku pak L/XL). Rozhodně za to mohou mé obvody, ale díky tomu, že jsem i dost vysoká (180 cm), nejdou ony obvody opticky vidět.

Před více než měsícem jsem navštívila výstavu Móda v dobovém tisku, kde jsem se postavila vedle figurín, které měly na sobě dobové oblečení a! byla jsem zhruba tak stejně "velká" jako mužské figuríny s obleky.

Možná bych si to mohla brát osobně, ale faktem je, že velikost se prostě změnila.

A to: 
  • a) velikost fyzického těla (přece jen bylo jídlo a podmínky jiné a pořád rosteme)
  • b) velikost sama o sobě - číslování velikostí začínalo později než nyní  (americké číslování oblečení začíná na "0" a postupuje dál stejně jako ostatní po dvojkách, anglické číslování pak na "2", české číslování začíná na 30/32 -> takže pokud si koupíte true vintage šaty přes internet se štítkem "vaší" velikosti a obchodník neuvede rozměry, rozhodně nemáte štěstí, protože šaty Vám rozhodně nebudou.)
To, co se kdysi označovalo jako velikost č. 16 je dnešní asi 10.

Podívejte se na velikosti a míry k ním uváděné na tomto dobovém střihu (rozměry jsou uváděny v palcích, tzn. 1 palec = 2,54 cm). Já sama bych se nevešla ani do největší velikosti, tzn. 20.

V českém dobovém tisku se naopak uvádí odlišné značení velikostí. Buď šlo o abecední označení (podobně jako můžete znát u podprsenek) nebo o římské číslice.

 Ve výše uvedené tabulce normálních velikostí se opět nacházím někde na konci, délka sukně by mi k zemi ale úplně nestačila.

Navíc některé šaty se ani ve všech velikostech, jak můžete vidět na dalších obrázcích, nedělaly. Snad proto, že by větší postavy v nich už oku nelahodily.
 Střihy, které byly v módním dobovém tisku zveřejněné zdarma, byly pouze jedné velikosti. V případě tohoto županu ve velikosti "střední".
 A abychom nezapomněli ani na pány, přikládám velikostní tabulku i pro ně. Můj pán velikán dosahuje skoro 2 metrů výšky, ten by si true vintage módu dovolit rovněž nemohl.







Žádné komentáře:

Okomentovat

Pravidelní čtenáři

For English, press: